Wymiana wodomierzy
13. 10. 2023
W najbliższych dniach z mieszkańcami prawobrzeża zaczną się kontaktować pracownicy firmy Aqua Partner w temacie wymiany wodomierzy. Żeby cały proces przebiegał sprawnie i w terminach bardziej dogodnych dla Szczecinian takich wymian dokonywać będzie ZWiK oraz posiadający upoważnienia pracownicy firmy Aqua Partner. Prawo określa, że taka wymiana powinna nastąpić co 5 lat.
Wskazania wodomierzy głównych są podstawą dla rozliczeń z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Do końca roku na prawobrzeżu wymiana tych urządzeń będzie wykonywana, zarówno przez pracowników ZWiK w Szczecinie, jak i przez firmę zewnętrzną - AQUA Partner Sp. z o.o.
Pracownicy wybranej przez nas firmy posiadać będą wydane przez ZWiK w Szczecinie identyfikatory i zobowiązani są do ich okazywania. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości prosimy o kontakt mailowy: wodomierze@zwik.szczecin.pl lub telefoniczny pod numerami telefonów: 91 46 03 374, 91 46 03 375, 91 46 03 376 oraz 91 46 03 303 (pon.-pt. w godzinach 7.00-15.00).
Jednocześnie wyjaśniamy, że obowiązek wymiany okresowej wodomierza głównego wynika z Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz. U. z 2019 poz. 759), zgodnie z którym okres legalizacji każdego wodomierza wynosi 5 lat i po tym okresie wodomierz należy wymienić na urządzenie posiadające ważną cechę legalizacyjną.
Przypominamy, że przypadku wodomierza głównego (zasadniczego dla rozliczeń z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków) jego wymiana przeprowadzana jest przez pracowników ZWiK Sp. z o.o. w Szczecinie lub też podmioty działające na zlecenie ZWiK Sp. z o.o. w Szczecinie (w tym przypadku jest to firma AQUA Partner). W tego typu sytuacjach odbiorcy usług zazwyczaj otrzymują wcześniejszą informację na temat planowanego terminu, w którym będzie miała miejsce wymiana wodomierza.
Poza obecnością i udostępnieniem miejsca, w którym zamontowany jest wodomierz główny należy w szczególności zapewnić swobodny dostęp do:
- miejsca zamontowania wodomierza – w tym celu należy uprzątnąć składowane w obrębie wodomierza rzeczy, meble, rowery, kartony, etc.,
- głównego zaworu odcinającego dopływ wody do nieruchomości (o ile jest zlokalizowany w obrębie nieruchomości),
- do studni wodomierzowej. Wcześniej należy sprawdzić stan studni wodomierzowej. W przypadku, gdy znajduje się w niej woda należy ją usunąć. Przypominamy, że za stan studni odpowiada odbiorca usług.
Ważne: pracownicy ZWiK lub też podmioty działające na zlecenie ZWiK Sp. z o.o. w Szczecinie mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub do obiektu budowlanego w celu m.in. wymiany wodomierza (podstawa prawna: art. 7 Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, Dz.U. z 2020 poz. 2028).
Ważne: w toku wymiany wodomierza mogą wystąpić nieprzewidziane sytuacje wydłużające czas zaplanowany na pracę monterów (np. uszkodzony zawór odcinający, zły stan techniczny przyłącza). To z kolei wpływa na przesunięcie się wizyty monterów na kolejnych adresach. Prosimy wówczas o wyrozumiałość, jak również cierpliwość – dana brygada zawsze stara się maksymalnie skrócić czas działania tak, aby jak najszybciej dotrzeć pod kolejny adres.